با جرائم مالیاتی ۱۴۰۱ آشنا شوید + {احکام قانونی} | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

برای شناخت قوانینی که در ارتباط با مالیات وجود دارد، ابتدا باید با قوانین جرائم مالیاتی ۱۴۰۱ آشنا شوید. علیرغم وجود قوانینی که در زمینه پرداخت مالیات وجود دارد، تخلفاتی در زمینه عدم انجام تکالیف مالیاتی مشاهده می شود و دولت به عنوان ضمانت اجرایی قوانین مالیاتی خود به وضع و اعمال جرائم مالیاتی اقدام کرده است.

از آنجا که بسیاری از افراد همچنان پرداخت مالیات را اجباری می دانند، در این مقاله سعی داریم به برخی از احکام قانونی در ارتباط با تخلفات مالیاتی بپردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما باشید.

 جرائم مالیاتی چیست؟

????افراد حقیقی و حقوقی که از طریق فعالیت ‌های اقتصادی کسب درآمد دارند، موظف به پرداخت مالیات می باشند. عدم انجام تکالیف مالیاتی از سوی صاحبان مشاغل و شرکت ها باعث ایجاد این جرائم خواهد شد. سازمان امور مالیاتی برای افراد وظایفی را در مهلت های تعیین شده، تعریف کرده است که اگر در مهلت قانونی آن را انجام ندهند، علاوه بر پرداخت اصل مالیات مشمول قوانین جرائم مالیاتی و پرداخت آن خواهند شد. در برخی موارد نیز بخشودگی برای جرائم مالیاتی  وجود ندارد.

???? جرائم مالیاتی می تواند شامل کتمان درآمد حاصل از فعالیت اشخاص و برآورد هزینه های غیر واقعی، عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در مورد مقرر باشد که باعث محرومیت از تسهیلات مالیاتی می شود. سازمان مالیاتی برای حمایت از فعالان اقتصادی برای برخی از جرائم مالیاتی، معافیت، تشویق و بخشش در نظر گرفته است. در ادامه لازم است به جدول جرائم مالیاتی و همچنین انواع آن اشاره کنیم.

 

جرائم مالیاتی چیست؟

برای اطلاع از نحوه ثبت نام بورس کالا خودرو، با ما همراه باشید.

 آشنایی با جرائم مالیاتی

???? برای پرداخت ببه موقع مالیات لازم است ابتدا با جرائم مالیاتی ۱۴۰۱ آشنا شوید. اشخاص حقیقی و حقوقی با جرائم مالیاتی که می ‌تواند برای آنها عواقب سنگینی داشته باشد، آشنایی ندارند، در ادامه جدول جرائم مالیاتی انواع جرائم و درصد آنها را بیان می ‌کنیم و توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

لیست جرائم مالیاتی 

ردیف موضوع جریمه نرخ جریمه
1 عدم پرداخت مالیات در مهلت معین قانونی 2.5% به ازای هر ماه تاخیر میزان
2 عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

مالیات مربوط به اشخاص حقوقی: 30 %

مالیات مربوط اشخاص حقیقی: 10%

3 درآمدهای کتمان شده و برآورد هزینه‌ های غیر واقعی در اظهارنامه اشخاص حقوقی: 30% مالیات متعلق اشخاص حقیقی: 10% مالیات متعلق
4 جریمه مربوط به عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر 20% مالیات هر مورد
5 عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی از سوی آخرین مدیران اشخاص حقوقی 2% سرمایه پرداخت شده اشخاص حقوقی در تاریخ انحلال
6 تسلیم اظهارنامه مالیاتی خلاف واقعیت از سوی آخرین مدیران اشخاص حقوقی 1% سرمایه پرداخت شده اشخاص حقوقی در تاریخ انحلال
7 جریمه مربوط به مدیران تصفیه 20% مالیات متعلق
8 عدم ارسال فهرست دریافت ‌کنندگان حقوق در مهلت قانونی 2% حقوق پرداختی
9 عدم ارسال لیست قراردادهای پیمانکاری 1% کل مبلغ قرارداد
10 جریمه مربوط به مالیات تکلیفی 10% مالیات متعلق 2.5% به ازای هر ماه تاخیر پرداخت
11 جریمه مربوط به دفاتر اسناد رسمی و سردفتران 20% مالیات متعلق
برای اطلاع از نحوه استعلام کد اقتصادی، با ما همراه باشید.

آشنایی با جرائم مالیاتی

معرفی انواع جرائم مالیاتی

????جرائم مالیاتی انواع مختلفی دارند که برای هر کدام دسته های متفاوتی در نظر گرفته شده است. مهمترین جرائم مالیاتی به ترتیب مواد قانونی آنها به قرار زیر می ‌باشد:

✔️ جریمه مالیات ارزش افزوده

????مالیات ارزش افزوده هر سه ماه یکبار باید پرداخت شود و افرادتا ۱۵ روز بعد از هر دوره فرصت دارند که برای پرداخت آن اقدام نمایند، در غیر این صورت و عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی موجب تعلق جریمه مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.

✔️جریمه مالیات بر عملکرد

????ماده ۱۹۰ قانون مالیات مستقیم به جریمه مالیات بر عملکرد پرداخته و بر مبنای آن اگر افراد حقیقی و حقوقی مالیات بر عملکرد سالانه خود را در مهلت مشخص پرداخت نکنند، مشمول پرداخت جریمه 2.5 درصدی به ازای هر ماه تاخیر می باشند.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

✔️ جریمه اظهارنامه مالیاتی

???? یکی از جرائم غیر قابل بخشش، عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد معین قانونی است. در ماده ۱۹۲ قانون مالیات مستقیم این‌گونه بیان شده است که «در همه مواردی که مودی یا نماینده او که به ‌موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است، چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل سی ‌درصد (30%) مالیات متعلق اشخاص حقوقی و ده‌ درصد (10%) مالیات متعلق برای دیگر مودیان است»

✔️ جریمه مربوط به درآمدهای کتمان شده و هزینه غیرواقعی

????از انواع جریمه عدم پرداخت مالیات مربوط به ماده ۱۹۲ قانون مالیات مستقیم است که بر مبنای آن درآمدهای کتمان شده و برآورد هزینه های غیر واقعی افراد حقوقی مشمول جریمه غیر قابل بخشودگی ۳۰ درصد خواهد شد و جریمه 10 درصدی نیز برای سایر مودیان در نظر گرفته خواهد شد.

✔️جریمه مربوط به عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و ضرر

???? دفاتر قانونی از مواردی هستند که اگر مودیان در مورد مقرر اظهارنامه خود را به سازمان مالیاتی تسلیم نکنند، مشمول پرداخت جریمه مالیاتی خواهند شد. طبق ماده ۱۹۳ قانون مالیات مستقیم «نسبت به افرادی که به براساس این قانون و مقررات مربوط به آن مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند، در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و ضرر یا عدم ارائه دفاتر مشمول جریمه‌ بیست درصد (20%) مالیات برای هریک از موارد خواهند بود.»

✔️ جریمه مربوط به مدیران شرکت

????جریمه ای که مربوط به مدیران شرکت است، براساس ماده ۱۹۵ قانون مالیات های مستقیم اعلام می کند که «جریمه تخلف آخرین مدیران اشخاص حقوقی از لحاظ عدم تسلیم اظهارنامه موضوع ماده (114) این قانون ظرف‌ مهلت مقرر یا تسلیم اظهارنامه برخلاف واقعیت به ترتیب شامل دو درصد (2%) و یک درصد (1%) سرمایه پرداخت شده فرد حقوقی در تاریخ انحلال است.‌»

✔️ جریمه مربوط به اظهار درآمد غیر واقعی

????مودیان باید در قبال میزان درآمدی که از طریق فعالیت‌های اقتصادی به دست می آورند، اظهارنامه مالیاتی ثبت کنند. اگر سازمان امور مالیاتی در بررسی‌های خود به میزان درآمد مغایر با درآمد اظهارشده دست یابد، مطابق ماده ۱۹۴ قانون مالیات مستقیم شخص را موظف به پرداخت جریمه غیرقابل بخشش می کند.

✔️جریمه مربوط به مدیران تصفیه

???? مدیران تصفیه از لحاظ قانونی این امکان را ندارند که دارایی یک شخص حقوقی را قبل از تصویب امور مالیاتی تقسیم کنند. در صورت انجام این کار مشمول پرداخت جریمه خواهند شد. بر اساس ماده ۱۹۶ قانون مالیات مستقیم جریمه وضع شده معادل بیست درصد (20%) مالیات متعلق خواهد بود که از مدیران تصفیه ‌وصول می شود.»

✔️ جریمه مربوط به عدم ارسال لیست حقوق و قرارداد پیمانکاران

????اشخاصی که موظف به ارسال لیست حقوق و دستمزد کارکنان و قرارداد پیمانکاران هستند، در صورتی که این کار در مورد مقرر انجام داده اند مشمول جریمه مالیاتی می شوند. بر اساس ماده ۱۹۷ قانون مالیات های مستقیم، جریمه متعلق از دو درصد (2%) حقوق‌ پرداختی و در خصوص پیمانکاری یک درصد (1%) کل مبلغ قرارداد خواهد بود.

✔️جریمه مربوط به مالیات تکلیفی

????یکی از انواع جرائم مالیاتی جرائم بر عدم پرداخت مالیات تکلیفی است. بر اساس ماده ۱۹۹ قانون مالیات های مستقیم عدم تعهد نسبت به مالیات تکلیفی مشمول جرائم مالیاتی با نرخ 10 درصد است.

✔️جریمه مربوط به دفاتر اسناد رسمی و سردفتران

????دفترهای اسناد رسمی در مقابل وظایف مالیاتی که به آنها سپرده شده، اگر مرتکب تخلف شوند سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون آنها را مشمول پرداخت جریمه می کند. بر اساس ماده ۲۰۱ قانون مالیات های مستقیم، افرادی که مرتکب تخلف شوند، مشمول جریمه‌ بیست درصد (20%) نیز خواهد بود و در مورد تکرار‌ به «مجازات حبس تعزیری درجه شش» نیز با رعایت مقررات مربوط محکوم خواهند شد.

 

مهمترین جرائم مالیاتی مربوط به اشخاص حقوقی کدام است؟

 
 

نحوه دریافت کد بورس کالا برای کسب اطلاع روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

مهمترین جرائم مالیاتی مربوط به اشخاص حقوقی کدام است؟

????بر اساس قوانین وضع شده سازمان امور مالیاتی، علاوه بر اشخاص حقیقی آن دسته از شرکت هایی که نام آنها در اداره ثبت شرکت ها، ثبت شده است، اشخاص حقوقی موظف به پرداخت مالیات می باشند. شرکت ها اگر هیچگونه فعالیت و درآمدی هم نداشته باشند، موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان مالیات هستند. جرائم مالیاتی اشخاص حقوقی که به دلیل عدم پرداخت تکالیف مالیاتی آنها می باشد در قانون تعریف شده است. اما مهمترین جرائم به شرح زیر می باشد:

  • جریمه مربوط به عدم پرداخت مالیات بر عملکرد
  • جریمه مربوط به عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی
  • جریمه مربوط به برآورد هزینه های غیرواقعی جاری در اظهارنامه مالیاتی
  • جریمه مربوط به عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و ضرر
  • جریمه مربوط به عدم پرداخت مالیات‌ های تکلیفی
  •  جریمه مربوط به درآمدهای کتمان شده در اظهارنامه مالیاتی

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم با ارائه مطالبی با جرائم مالیاتی ۱۴۰۱ آشنا شوید و احکام قانونی در ارتباط با هر کدام از جرائم مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی را ارائه کردیم. توجه داشته باشید که همه اشخاص حقیقی و آن دسته از افرادی که دارای شرکت ثبت شده هستند، جزو اشخاص حقوقی هستند و موظف به پرداخت مالیات می باشند که اگر هر کدام از مالیات های تعیین شده در سیستم مالیاتی کشور را نپردازند، مشمول جریمه خواهند شد.

در این مطلب سعی کردیم انواع جرائم مالیاتی را شرح دهیم. چنانچه نیازمند دریافت خدمات مربوط به حسابرسی مالیاتی برای جلوگیری از جرائم مالیاتی هستید، می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را به شما عزیزان ارائه دهند.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و جرائم مالیاتی

 





:: برچسب‌ها: نرم افزار حسابداری طلوع پدیده, نرم افزار مالیاتی, جرائم مالیاتی, مالیات ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: